Бесіди з дітьми
Часто, коли ми надаємо дітям нові знання, вивчаємо різні явища, пояснюємо як діяти у певних ситуаціях, відповідаємо на їхні численні запитання, ми надто захоплюємося інформацією про істотні властивості об’єкта вивчення. І в результаті забуваємо розглянути з різних боків: взаємодію об’єкта з оточенням, всі недоліки об’єкта, що можуть вплинути на людей і довкілля… Тому діти отримують неповну інформацію, не завжди можуть критично поставитися до неї. А це може у майбутньому призвести до необачних вчинків, необережного поводження з небезпечними явищами тощо.
Тож потрібно вдумливо розповідати про нові поняття та явища, розглядати різні погляди, обов’язково коментувати їх, обговорювати разом з дітьми, виховувати критичний погляд на інформацію.
Тож потрібно вдумливо розповідати про нові поняття та явища, розглядати різні погляди, обов’язково коментувати їх, обговорювати разом з дітьми, виховувати критичний погляд на інформацію.
Діти рано починають цікавитися комп’ютерами: старші братики і сестрички, мами і тата використовують комп’ютер, діти бачать комп’ютерну техніку в магазинах, кафе, ігрових майданчиках, машинах тощо. Звичайно, у дітей виникає безліч запитань, і дорослим потрібно зважено, коректно відповідати на них.
Програмою для загальноосвітніх шкіл «Сходинки до інформатики» передбачено обов’язкове ознайомлення дітей з інформаційно-комунікаційними технологіями починаючи з 2-го класу. У варіативній складовій нової редакції Базового компонента дошкільної освіти з’явилася освітня лінія «Комп’ютерна грамота», де передбачено ознайомлення дошкільнят з призначенням комп’ютера, його застосуванням у різних сферах діяльності людини.
Про те, як у майбутньому діти використають отримані знання, треба подбати заздалегідь. Адже використати їх діти мають на добрі справи: дбати, щоб їхні розробки допомагали людям, а не вбивали й не руйнували довкілля. Для цього вже зараз, у дитячих садках і початкових школах, ми маємо не тільки надавати дітям необхідні знання, навчати їх технологіям отримання нових знань, а й виховувати дітей доброзичливими, чуйними, привітними, розповідати про довкілля і обережне, гуманне ставлення до нього.
Саме таке вдумливе, критичне ставлення має виховувати педагог під час викладання основ інформатики. Потрібно надавати дітям різносторонню інформацію щодо комп’ютерної техніки, враховуючи і «плюси», і «мінуси» використання комп’ютерів у певних ситуаціях.
Наприклад, розповідаючи дітям, що інформація у наш час є великою цінністю, яку треба дбайливо зберігати, варто зазначити, що у певних ситуаціях інформація може стати небезпечною. Тож потрібно розповідати дітям і про способи дбайливого збереження інформації, і про способи убезпечення людей від інформації, що може зашкодити.
Пропоновані відкриті запитання цікаві ще й тим, що можуть стати основою для бесід з дітьми будь-якого віку — від дошкільного до старшого шкільного віку.
Запитання для обговорення з дітьми
— Поясни як комп’ютер може замінити ці предмети.
— Наведи власні приклади предметів, які комп’ютер замінити може, і предметів, які комп’ютер замінити не може. Поясни свою думку.
— Запитай у мами і тата коли зручніше користуватися комп’ютером як замінником певного предмета, а коли — самим предметом. Чому?
— Що комп’ютер може допомогти нам робити?
— Коли комп’ютер допомогти нам не може? Чому?
— Як ми діємо у цих випадках?
— Коли комп’ютер може допомогти нам спілкуватися? А коли він у спілкуванні зайвий? Чому?
— Уявіть що ми спілкуємося тільки за допомогою комп’ютера. Які переваги такого спілкування, які — недоліки? Чого дуже важливого не буде у такому випадку у нашому житті? Як уникнути такої ситуації?
— Чи може спілкування за допомогою комп’ютера замінити «живе» спілкування? Поясни свою думку.
— Що нового ти дізнався про використання комп’ютерів? Що ти можеш додати?
— Чи бувають випадки, коли комп’ютери використовувати не варто? Коли саме? Чому?
Ми маємо підвести дітей до думки, що комп’ютер нічого не робить замість нас (утім як і будь-яка техніка). Він наш помічник, допомагає робити певні дії швидше, якісніше, зручніше. Але остаточне рішення завжди приймає людина. Вона міркує чи варто виконувати певну дію, навіщо, як саме і коли це потрібно робити, тому відповідальною за результат і наслідки дій завжди є людина, а не техніка.
Ніякий комп’ютер не замінить нам спілкування з людьми, не допоможе замість нас бабусі, дідусю, мамі, татові, не порадить… Коли нам скрутно ми звертаємося до людей, а не до комп’ютера. Тож якою б досконалою не була б техніка, а люди завжди мають триматися разом, допомагати і поважати один одного.
Комп’ютер варто використовувати тільки тоді, коли це дійсно доречно. Варто разом з дітьми знаходити приклади із повсякденного життя, коли комп’ютер використовувати не слід. Отже, навчаємо дітей оцінювати ефективність використання техніки, розпізнавати ситуації, коли техніку використовувати не потрібно.
— Наведи власні приклади предметів, які комп’ютер замінити може, і предметів, які комп’ютер замінити не може. Поясни свою думку.
— Запитай у мами і тата коли зручніше користуватися комп’ютером як замінником певного предмета, а коли — самим предметом. Чому?
— Що комп’ютер може допомогти нам робити?
— Коли комп’ютер допомогти нам не може? Чому?
— Як ми діємо у цих випадках?
— Коли комп’ютер може допомогти нам спілкуватися? А коли він у спілкуванні зайвий? Чому?
— Уявіть що ми спілкуємося тільки за допомогою комп’ютера. Які переваги такого спілкування, які — недоліки? Чого дуже важливого не буде у такому випадку у нашому житті? Як уникнути такої ситуації?
— Чи може спілкування за допомогою комп’ютера замінити «живе» спілкування? Поясни свою думку.
— Що нового ти дізнався про використання комп’ютерів? Що ти можеш додати?
— Чи бувають випадки, коли комп’ютери використовувати не варто? Коли саме? Чому?
Ми маємо підвести дітей до думки, що комп’ютер нічого не робить замість нас (утім як і будь-яка техніка). Він наш помічник, допомагає робити певні дії швидше, якісніше, зручніше. Але остаточне рішення завжди приймає людина. Вона міркує чи варто виконувати певну дію, навіщо, як саме і коли це потрібно робити, тому відповідальною за результат і наслідки дій завжди є людина, а не техніка.
Ніякий комп’ютер не замінить нам спілкування з людьми, не допоможе замість нас бабусі, дідусю, мамі, татові, не порадить… Коли нам скрутно ми звертаємося до людей, а не до комп’ютера. Тож якою б досконалою не була б техніка, а люди завжди мають триматися разом, допомагати і поважати один одного.
Комп’ютер варто використовувати тільки тоді, коли це дійсно доречно. Варто разом з дітьми знаходити приклади із повсякденного життя, коли комп’ютер використовувати не слід. Отже, навчаємо дітей оцінювати ефективність використання техніки, розпізнавати ситуації, коли техніку використовувати не потрібно.
Запитання для обговорення з дітьми
— Як саме використовують комп’ютер люди різних професій?
— Які фахівці не можуть обійтися без комп’ютера?
— Які фахівці можуть не використовувати комп’ютер?
— Які фахівці зовсім не використовують комп’ютер?
— Дізнайся, де батьки використовують комп’ютер у своїй роботі. Чи можуть вони обійтися без нього? Чому?
Поговоріть з дітьми як вдома використовують комп’ютер.
— Хто дома використовує комп’ютер? Коли? Навіщо?
— Як ти вважаєш, чи завжди використання комп’ютера доречно? Чому?
— Краще використовувати комп’ютер поодинці чи разом щось шукати, а потім обговорювати? Поясни свою думку.
— Які цікаві спільні справи може допомогти робити комп’ютер?
— Я ти вважаєш, для чого комп’ютер потрібен вдома? Поясни свою думку.
Комментариев нет:
Отправить комментарий